SG2020(21) - til meget pluss!

Postet av Birkenes IL den 22. Jul 2021

Sørlandsgaloppen 2020(21) er over!

Jeg må begynne med å TAKKE alle de involverte fra Birkenes O-gruppe som var med. Uten deres innsats hadde vi ikke klart dette store løftet. En spesiell takk til Steinar Ånesland som tok på seg jobben med å vare ansvarlig for gjennomføring av starten. Det er to kritiske funksjoner som må være på plass i et O-løp på løpsdagen, og en av de er starten. Startprosedyren er viktig og når denne gjennomføres 100% etter alle kunstens regler, så får løperne en god opplevelse med seg ut i skogen. Det gjorde den under Steinar og O-gruppas sin kyndige ledelse.

Nybegynnerstarten på samlingsplass ble de første to dagene  bemannet av Ingeborg Ånesland, og hvor Guttorm Nyhus hadde de to siste dagene.




Hvorfor ikke bruke Sørladsgaloppen til å feier sin 40 års bryllupsdag!

Jo, det gjorde Bjørn og Anne-Kari. Dette står det umåtelig respekt av, både 40 år og prioriteringen av SG. 

Vi gratulerer dem så mye og bøyer oss i hatten!



Selve Sørlandsgaloppen som ble gjennomført i år, var den som ble utsatt fra 2020 p.g.a pandemien. Det hersket stor spenning i hovedkomiteen(Hk) om det i det hele tatt kunne gjennomføres et arrangement i i år. Smittesituasjonen i Kristiansand og omegn var ikke den beste og det var lenge ekstra strenge lokale restriksjoner.

Vi i HK kunne heller ikke møtes fysisk og vi var prisgitt "Teams" plattformen. Noe som også gjør det utfordrende. Men vi besluttet i mars/april at vi skulle planlegge for 3 kohorter av 500 deltagere. Så kunne vi bare justere inn mot slutten. Det viste seg å være en god strategi, bortsett fra at vi ikke fikk lov til å ha 500 i kohorten men maks 200 ( i beregnet arrangører, det svaret vet vi fremdeles ikke). Så hvordan løste vi det?

Jo, vi tenkte først 4*200, og at det var det vi fikk lov til. Bare 800 løpere, men vi hadde neste 1500 løpere påmeldt!!!!. Så løsningen ble 2 arrangement først 4*200, så 4*200 til, da fikk alle påmeldte plass, men....

Nå ble starttiden utvidet og vi fikk problemer med spesielt torsdagen hvor første start opprinnelig var kl. 18, denne ble flytte frem til kl. 15.00 for å kunne få få de siste løperne ut ca. 19.30.


Jeg skal ikke si for mye om den programmeringsjobben som måtte gjøres i løpssystemet, i løpet av de siste dagene/nettene for å få dette til å virke, men det ble løst. Nevner bare temaer som kohorter/regioner/fylker/klubber/familier som måtte hensynas.


Ingen smitte ble avdekket, noe som viser at orientering med enkle tiltak lett kan gjennomføres på en forsvarlig måte.

Steinar fikk, p.g.a lang starttid en større utfordring! Startstedet skal flyttes fire ganger, noe som betyr at man må ha kontroll på logistikk/bemanning og tidsdisponering. Jeg er blitt fortalt at med den rutinerte gjengen fra Birkenes O-gruppe så var ikke det noe problem. Selv om det er veldig bratt og høyt opp fra Ravnedalen til start, og i tillegg så regnet det litt.......selvfølgelig.

Premieutdelingen som jeg har ansvar for (tillegg til alt annet) ble også gjennomført uten bruk av premiepall, siden vi aldri kunne klare å få alle vinnerne inn på arena samtidig. Den siste dagen er det sammenlagtpremiering, noe som skulle vise seg å bli både hyggelig og gøy!


Ingen kunne forstå hvordan vi skulle klare å få delt ut premiene, men det lot seg gjøre på følgende måte. Gode sammenlagtlister etter 3 løp, og "liveresultater" fra siste dags løp på mobil, så hadde man relativt god kontroll. Noe fleksibilitet måtte man utvise i de siste premiene i de største klassene, men med like premier fra plass fire, så var det bare å sørge for å ha nok av dem. Så alle fikk sin rettmessige premie, t.o.m plass 1-3 ( med ett unntak tror jeg).


Så alt i alt har vi fått bare positive tilbakemeldinger. Nå arbeider vi med å få alle endringer registret og fakturert. Så nå har jeg kjørt en hovedfakturering, så kommer det en tilleggsfakturering hvor vi har gått igjennom alle endringsskjemaer, eposter, faxer(nei, ikke det) og muntlige avtaler( huff og huff). Vi er snart ferdige med det og rekker det før ferien tar slutt. Det økonomiske resultatet bli bra, noen ekstrakostnader og ingen etteranmelding gjør at det blir noe mindre enn 2016, men bra blir det. 

Så da er det bare å ønske alle Birkenesinger god sommer videre og velkommen til en ny høstsesong.

Vi ønsker også Larvik OK lykke til med SG2022, hvor vi sikkert er veldig velkomne.

Noen er nevnt, men ingen er glemt. Dere gjør en fabelaktig god jobb!

Mvh

Svein Roar



Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.