Velkommen til Øyas dag med klubbmesterskap lørdag 25.mai 2024

Postet av Oslo Seilforening den 10. Mai 2024


Som i alle år feirer vi Oslo Seilforening og Lille Herbern! Det blir klubbmesterskap for barn og ungdom og klubbmesterskap for voksne. Vi håper at mange båter stiller til start i de sportslige aktiviteter.

For store og små som ikke seiler klubbmesterskap vil det være hyggelige aktiviteter og samvær på land. Vi vil ha det gøy på og i vannet med skattejakt, makrame, seiljoller, Elias båt, SUP o.l.

På øya vil vi ha en kafe med mulighet for kjøp av pølser og burgere fra grillen, brus, vafler og kaffe. Vi vil også ha et bruktmarked med mulighet for kjøp og salg av brukte seilklær, våtdrakter, redningsvester mm. Ta med det som ikke lenger blir brukt og selg det til noen som trenger det. Der vil det også bli salg av foreningens egen kolleksjon av seilklær mm.

Og kanskje får vi besøk av Redningsselskapet eller politibåten i løpet av dagen med mindre de blir kalt ut på oppdrag.

Program:

Kl. 09:00 Flaggheis

Kl. 10:30 - 17:00 Klubbmesterskap

  • Kl.10:30 Skippermøtebarn- og ungdom
  • Kl.11:00 Skippermøte voksne/familieseilas
  • Kl.11:30-15:00 Barn- og ungdomsseilaser
  • Kl.12:00-15:00 Familieseilas
  • Kl.16:00 Premieutdeling og sosialt samvær

Kl. 12:00 – 15:00 «Miniseilcamp» med aktiviteter på øya for store og små som ikke seiler og mulighet for en tur med Elias båten. (Her trenger vi noen frivillige hjelpere :)

Kl. 11:00 – 17:00 Kafe og bruktmarked

Etter programmet og utover kvelden vil det være åpent for sosialt samvær og spontan grilling for de som ønsker det. Ta med egen grillmat og drikke. 

Påmelding:

For å ha en oversikt over hvor mange som kommer og hvor mye vi skal kjøpe inn av mat og drikke, hvor mange barn som skal være med på «Miniseilcamp» og aktiviteter på øya etc. ønsker vi en påmelding til arrangementet innen onsdag 22. mai.  Klubbmesterskap i seiling for voksne og junior har en egen link for påmelding så husk å melde deg på begge steder 

 

Påmelding til Øyas dag: Klikk her

Påmelding til klubbmesterskap i seiling for junior: Klikk her

Påmelding til klubbmesterskap i seiling for voksne: Klikk her - Kunngjøring og Seilingsbestemmelser er lagt ut i M2S.

Nettside for OS klubbmesterskap med kunngjøring og seilingsbestemmelser for junior: Klikk her


Vi trenger hjelp fra frivillige til å organisere aktiviteter for barna, å stå i kafeen / bruktmarkedet og organisere Elias båten, så ta gjerne en for laget og hjelp oss med diverse aktiviteter. Dette er også en fin anledning til å bli kjent med flere i foreningen.

Påmelding og å melde deg frivillig gjør du her.

Om du har noen spørsmål så ta gjerne kontakt med foreningens sekretariat.
 
 Vi sees på Øyas dag!




Bjørvikasprinten 01.mai 2024

Postet av Oslo Seilforening den 20. Apr 2024

Oslo Seilforening har gleden av å invitere til den årlige Bjørvikasprinten med start og målpassering i Bjørvika, like utenfor Operahuset. 

Regatta arrangeres 01. mai, startsignal er planlagt kl.12:00.

foto: Hans Erik Lindbom/ 2019

Seilasen går på faste merker derfra, mellom øyene og inn i Bundefjorden, og så tilbake. En fin anledning til å få pusset støv av ferdigheter og utstyr. 

 

Det seiles i fire klasser:

NOR Rating

NOR Rating short handed

Albin Express

J/70

 

For mer info: Bjørvikasprinten 2024 - Manage2Seil

Vi sees på fjorden!


Facebook arrangement: https://www.facebook.com/events/1491735914715088/

Lurer du på noe og har spørsmål? 

Ta kontakt med idrettskoordinator Tilo Pfleger.
Epost: idrett@osloseilforening.no, mobil 954 43 873




Utsett av båter fra land neste helg 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

Postet av Oslo Seilforening den 5. Apr 2024

Image

Utsett av båter fra land neste helg 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

 

 

Da sier vi farvel til vinteren og håper gårsdagens snøfall var årets siste. Ifølge meteorologene skal sommeren komme nå til helgen med sol og varme opp til 15 grader :)

 

Vi begynner utsett av båter neste lørdag 13/4 kl. 10.00 og vil få satt ut flere av foreningens egne båter allerede i uken, så vi håper alle stiller opp tidlig så vi slipper å bli stående å vente. Utsettet tar normalt mellom 5 og 10 minutter pr. båt, så om alle er klare går det fort unna.

 

Alle båter på veien ut mot marinaen og den store opplagsplassen frem til svingen inn til restauranten og ved garderobene vil bli satt ut på lørdag. De resterende båtene på den innerste plassen mot restauranten vil bli satt ut på søndag 14/4 fra kl. 10.00

 

Det er viktig at krybber og presenningsstativ blir merket tydelig med navn og telefonnummer og ryddet skikkelig bort med en gang, og at alle tar med seg avfall hjem ettersom vi ikke har fått satt i  gang søppeltømmingen. 

Husk å dekke til og samle opp pussestøv og farlig avfall og lever inn dette. Plastrull for tildekking/oppsamling står i kajakkhuset.

 

Vi vil rydde frem alle krybber og opplagsstativ som i vinter har stått ubrukt bak kajakkhuset og toalettet og sette dette foran kajakkhuset og ved siden av garderoben mot restauranten.

Dette vil bli kastet på dugnaden dersom det ikke merkes tydelig med navn og telefonnummer og stables pent bak kajakkhuset igjen.

 

Sommerhavnen åpner samtidig som vi setter ut båter fra vinteropplaget på land lørdag 13. april, og de som har båter i boblehavn på øya må da flytte sin båt til sommerplassen senest denne helgen 5-6/4.

 

Vi vil forsøke å få satt på vann på bryggene i morgen, mens vann er allerede skrudd på toalettene og vannpostene på land ved herretoalett og kajakkhuset.

 

Dersom noen har litt ekstra tid så ser vi gjerne at dere rydder og plukker litt søppel/plast fra strendene eller rundt omkring.

 

Årets dugnad blir første helg etter utsettet, lørdag 20. og søndag 21. april  med start kl. 10.00 begge dager.

Det blir servert pølselunsj og dugnadsmiddag som vanlig, og er også i år mye vi skal ha gjort.

Mer info om dugnaden blir sendt ut nærmere, og håper å se dere der alle sammen :)

 

Årets tildeling av båtplasser er klar, og årets vaktprotokoll er lagt ut på våre hjemmesider under "Anlegg" og viser hvilke plasser og vakter de forskjellige skal ha. De som ønsker å bytte vakter må gjøre dette innbyrdes med andre i havnen og sende informasjon om dette til post@osloseilforening.no. Vi ber alle om å gå inn og notere seg når de skal gå vakt med en gang, så vi slipper å fakturere vaktgebyr kr. 2500,-

 

Dersom noen ikke ønsker å benytte seg av tildelt plass vil vi be om at dere informerer om dette så snart dere vet det, så vi kan tilby plassen videre til en på vår venteliste.

 

God båtpuss, vi sees på øya!

Tilo og Jan Petter




God påske! Utsett av båter fra land er helgen 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.

Postet av Oslo Seilforening den 22. Mar 2024

Image

Utsett av båter fra land er helgen 13.- 14. april - dugnad 20. og 21. april.


Hei alle sammen, nå er snøen og isen borte på Lille Herbern, og båtene står å lengter etter å få litt etterlengtet vårpuss.


Utsett av båter fra vinteropplag er i år 13.og 14. april

Dette betyr at alle som har båter i boblehavn på øya må flytte båtene sine over til sin sommerplass senest helgen etter påske, og alle som har båter på land på Lille Herbern må få pusset, stoffet og klargjort disse innen utsett.


Vannet er skrudd på på toalettanlegget, og vannet på vannposten ved kajakkhuset er også på.

Linejolla ligger ute, men vær forsiktig - det er kaldt i vannet. 


Når det gjelder utsett av båter fra opplag på land, så begynner dette lørdag 13/4 kl. 10.00, og alle båter på veien ut mot marinaen og den store opplagsplassen frem til svingen inn til restauranten og ved garderobene vil bli satt ut på lørdag. De resterende båtene på den innerste plassen mot restauranten vil bli satt ut på søndag 14/4 fra kl. 10.00

Det er viktig at krybber blir merket tydelig med navn og telefonnummer og ryddet skikkelig bort med en gang, og at alle tar med seg avfall hjem ettersom vi ikke har fått satt i  gang søppeltømmingen. 


Husk å dekke til og samle opp pussestøv og farlig avfall og lever inn dette i foreningens miljøstasjon i kajakkhuset.


Vi vil rydde frem alle krybber og opplagsstativ som i vinter har stått ubrukt bak kajakkhuset og toalettet og sette dette foran kajakkhuset og ved siden av barderoben mot restauranten.

Dette vil bli kastet på dugnaden dersom det ikke merkes tydelig med navn og telefonnummer og stables pent bak kajakkhuset igjen.


Dersom noen har litt ekstra tid så ser vi gjerne at dere rydder og plukker litt søppel/plast fra strendene eller rundt omkring.


Årets dugnad blir første helg etter utsett, lørdag 20. og søndag 21. april  med start kl. 10.00 begge dager.

Det blir servert pølselunsj og dugnadsmiddag som vanlig, og er også i år mye vi skal ha gjort.

Mer info om dugnaden blir sendt ut nærmere, og håper å se dere der alle sammen :)


Årets tildeling av båtplasser er klar, og årets vaktprotokoll er lagt ut på våre hjemmesider under "Anlegg" og viser hvilke plasser og vakter de forskjellige skal ha. De som ønsker å bytte vakter må gjøre dette innbyrdes med andre i havnen og sende informasjon om dette til post@osloseilforening.no. Vi ber alle om å gå inn og notere seg når de skal gå vakt med en gang, så vi slipper å fakturere vaktgebyr kr. 2500,- 


Sommerhavnen åpner samtidig som vi setter ut båter fra vinteropplaget på land lørdag 13. april, og de som har båter i boblehavn på øya må da flytte sin båt til sommerplassen senest helgen før.

Dersom noen ikke ønsker å benytte seg av tildelt plass vil vi be om at dere informerer om dette så snart dere vet det, så vi kan tilby plassen videre til en på vår venteliste.

For de som skal pusse båt har vi fått informasjon fra BestMarin på Skøyen at de vil ha en "Båtpuss kampanje" med gode priser på bunnstoff og liknende. Kampanjen starter 24/3, og det vil være spesialpris på Soromap bunnstoff for alle som til nå har benyttet VC17 (som blir forbudt i salg fra mai.)

Vi har dessverre hatt utfordringer med vårt fakturasystem, men håper å få sendt ut fakturaer for kontingent og båtplasser som e-faktura i løpet av dagen. Vennligst benytt e-faktura eller betaling i bank, da betaling med kort/vipps utløser høyere gebyrer for foreningen.

Vi ønsker alle en riktig god påske og båtpuss og sees på øya!

Med vennlig hilsen

Tilo og Jan Petter




OS søker instruktør til voksenseilkurs på mandager

Postet av Oslo Seilforening den 22. Mar 2024

Oslo Seilforening søker instruktør 

til voksenseilkurs i Albin Express - grunnkurs og/eller viderekommende

Seilkurset avholdes på 6 mandager med 3 timer kurstid: 29.april, 06.mai, 13.mai, 27.mai, 03.juni og 10.juni, kursstart er kl. 18:00

Søknadsfrist er 07. april.

Oslo Seilforening opplever stor etterspørsel for voksenseilkurs i kjølbåt med Albin Express, både for grunnkurs og viderekommende kurs. 

Om våren 2024 er det behov for en instruktør til i grunnkurs på mandager, kurs avholdes både i Albin Express eller J/70. Det vil komme opp flere jobbmuligheter utover sesongen. Lønn for kursholder er kr 1100,- per kurskveld (3,5 timer).


På voksenseilkurs (grunnkurs) lærer kursdeltagere grunnleggende seilteknikk og regler for seiling og ferdsel på sjøen. Etter en kort teoridel, seiler 4 kursdeltager med en trener i samme båt. Det byttes på roller om bord slik at alle kursdeltager får prøvd seg på ulike oppgaver. Målet er at alle kursdeltager kan seile på egen hånd etter fullført kurs.


Viderekommende kurs tilbys i to nivåer og fokuserer på regattaseiling, båtfart, raske og gode manøvrere og optimal båthåndtering. Deltagelse i tirsdagsseilaser med ca. 20-30 Express på startlinjen er sterkt ønsket. Foreningens langsiktige mål er å minske terskelen til regattaseiling slik at seilerne etter fullført kurs vil delta i regattaer på egen hånd. 


 Kvalifikasjonskrav for instruktører:

- Alder: 16 år eller eldre

- Seilerfaring: god seilkunnskap i kjølbåt, helst regatta-erfaring i Albin Express. 

- båtførerbevis og gjerne trenerkurs/ -erfaring

- gode norskkunnskaper 

- Gode instruktør egenskaper, være positiv og ha god formidlingsevne

 


Ta kontakt hvis du er ut etter mer informasjon om kursprofil eller har ytterliggere spørsmål. Vi finner gode løsninger sammen med deg.

Søknad sendes til idrettskoordinator Tilo Pfleger innen 07.april.

Kontakt: idrett@osloseilforening.no - mobil 954 43 873

https://azure.content.bloc.net/froala/200000195/1377/2021/2/19/voksenseilkurs-1.jpg?autorotate=true