God innsats i NM på Vatnestrøm

Postet av Bjørn Stormoen den 4. Sep 2023

Årets NM i skogsorientering ble arrangert fra Vatnestrøm i Iveland. Løypene var også innom Birkenes kommune. Med NM rett utafor stuedøra satsa Birkenes friskt med to lag i stafetten og flere løpere i individuelle klasser.

Med storskjerm, profesjonell speaker og direkte sending på NRK lørdag og søndag ble det et flott arrangement.

NM-langdistanse

I yngste juniorklasse, H17-18, stilte Emil Nygård på startstreken. Kristian Birkeland var dessverre sjuk og måtte stå over. Løypene gikk i tungt terreng vest for fylkesveien. Høy lyng, tunge myrer og mye stigning måtte løperne takle. Flere lange strekk med veivalgsmuligheter satte orienteringskunnskapene på prøve. Emil kom gjennom løypa som målte nesten 7 km i luftlinje uten stort tidstap og kunne til slutt motta premie med en god 15. plass i klassen. Det er mange år siden en Birkenesløper har oppnådd så god plassering i NM. Verd å nevne er at klassen ble vunnet av Andreas Myrvold Skovlyst fra Kongsberg. Oldefaren var den ikke ukjente Kåre Birkeland fra Birkeland.

Emil med tidlig startnr. lå lenge på 3. plass

NM mellomdistanse

I mellomdistansen er stipulerte vinnertider ca 35 minutter i seniorklassene og 25-30 minutter for juniorene. På fredag måtte seniorene gjennom en kvalifisering for å kunne stille i lørdagens finale. Løypene er o-teknisk krevende med mange utfordrende poster. Kun de 12 beste fra hvert av fire kvalifiseringsheat fikk stille til lørdagens finale. Kvalifiseringa hadde start og mål ved Fredheim leirsted i fin åpen furuskog med noe undervegetasjon. Våre lokale løpere Kristian Nyhus og Sigurd Svaland Aas hadde noen bomturer underveis og nådde dessverre ikke helt opp i den sterke seniorklassen.

Utflytta Birkenesing Håvar Birkeland Stormoen stod for løypene som han fikk mye skryt for.

Lørdagens finale og juniorene hadde løyper som starta øst for fylkesveien og med mål på Vatnestrøm oppvekstsenter. Nå hadde Kristian Birkeland kommet såpass til hektene at han kunne stille til start sammen med Emil Nygård. Etter javn og god løping plasserte de seg som nr. 24 og 25 i juniorklassen.

Kristian N på vei mot mål i kvalifiseringa

Stafetten

Søndagens stafett hadde start, veksling og mål fra arenaen på Vatnestrøm. Løypene gikk i terrenget nord for skolen og på Knutsnes i Ogge øst for skolen. For anledningen var det anlagt to bruer over til neset for å skape veivalgsmuligheter. For å sikre selvstendig orientering i stafett er det i o-stafetter såkalte gaflinger. Det vil si at løpere på de ulike etapper kan ha ulike poster og strekk, men når stafetten er ferdig har alle lag vært gjennom det samme.

Nærmere 70 lag stilte til start i herrestafetten med tre løpere på hvert lag.  Birkenes stilte med to lag. Førstelaget bestod av Kristian Birkeland på førsteetappe fulgt av Kristian Nyhus og Emil Nygård på de neste etappene.

På andrelaget løp Sigurd Svaland Aas, Åsulv Birkeland Stormoen og Magnus Mosfjell.  Med alle Norges beste o-løpere på startstreken ble det en tøff dag for Birkenesgutta. Kristian Birkeland på førstelaget holdt godt tempo og orienterte sikkert gjennom hele etappen og kunne sende Kristian Nyhus ut som nr. 40. Han var litt uheldig på et par poster, men falt bare ned et par plasser. Emil Nygård på siste etappen gjorde ingen store feil og kunne til slutt løpe laget inn som nr. 40.

Andrelaget kom seg også trygt gjennom stafetten og endre til slutt som 44. lag i mål.

Magnus studerer løypa etter målgang

Profilering

Iveland og Kristiansand kommuner samt fylkeskommunen hadde sponsa arrangementet og fikk profilert seg godt. Birkenes kommune fikk også søknad om midler, men høyresiden i kommunestyret fikk flertall og sa nei til støtte. Dette var et arrangement som fikk løfta indre Agder godt fram. Løpere har forberedt seg til NM gjennom hele sommeren og har også besøkt Birkenes for å finne relevant terreng og benytta seg av både overnatting og butikker i kommunen. Her gikk kommunen glipp av en gylden anledning til å markere seg og muligheter for å løfte fram Vegusdal.

To fornøyde arrangører:
Løypelegger for kvalifiseringa Håvar Birkeland Stormoen og leder av hovedkomiteen Jack Bjørnsen

Publikum var på plass
Steinar følger med på live resultater og GPS-spor