Godt gjennomført Jukola

Postet av Bjørn Stormoen den 20. Jun 2023

Tross endringer i lagoppsettet på grunn av sjukdom oppnådde o-gruppa forventningene i årets Jukola. Etter 82 km orientering med ca. 200 poster fordelt på 7 etapper kom begge Birkeneslaga seg godt i mål med respektable plasseringer under årets Jukolastafett ca 50 km fra Helsinki.

Tøff start

Presis kl. 23.00 smalt startskuddet og 1700 lag la ut på den 13 km lange første etappen. Med startnummer 1013 og 1297 kom Birkeneslaga ut et godt stykke ut i køen fra start. Men spesielt Asgeir Reiersen Jensen på førstelaget ga bånn gass og kjempa seg raskt framover. Med 3,6 km til førstepost ble det etter hvert god spredning på løperne. På alle etapper er det «gafling», dvs. at strekk mellom poster kan være noe ulike på de enkelte etapper, men til slutt har alle lag løpt likt. Asgeir fikk god kontakt med kartet og hadde god kontroll på høydekurvene selv om høydene var vesentlig mindre enn det han var vant med fra Birkeland og Songdal hvor for tida studerer. Terrenget innbød ellers til stor fart og han holdt den helt inn og veksla som nummer 197. Lars Jøran Sundsdal på andrelaget kom seg også trygt i mål.

Mange poster å komme gjennom

Med 25-30 poster på hver etappe og løpere som løper i alle retninger er det lett å gå i surr, spesielt på slutten av løypa når det begynner å røyne på kreftene. Det skal derfor mye til før et lagt går gjennom hele stafetten uten bom på noen poster. Kristian Nyhus på 2. etappe holdt lenge samme fart som løpere helt i teten, men et par kraftige bommer mot slutten førte laget litt lenger ned på liste, men Birkenesingene var fortsatt godt inne i stafetten som nr 500. Andrelaget veksla som lag nr 1000.

På 3., 4. og 5. etappe traff Birkenesløperne godt på postene Ørjan Svaland Aas løp laget opp 63 plasser mens førstereisgutten Kristian Birkeland gjorde et kjempeløp på 4. etappe da dagslyset kom og løfta laget hele 113 plasser oppover på resultatlista.

Til slutt kunne en sliten men fornøyd Sigurd Svaland Aas løpet laget inn som nr 328. Dette er rekord for Birkenes, som tidligere hadde 337. plass som bestenotering..

På andre laget løfta Espen Birkenes på 3. etappe og sønnen, 16-åringen Lars Birkenes på 4. etappe, laget til sammen hele 323 plasser på resultatlista. De andre på laget fulgte godt opp og laget kom til slutt inn som lag 735 av 1700 startende.

NM-stafetten venter

Det var en godt fornøyd gjeng som kom hjem seint søndag kveld.  Med løping hele natta og finsk speakerlyd på ørene ble det svært begrensa med søvn på gjengen..

NM i orientering arrangeres i år ved Vatnestrøm i Iveland. Her planlegger Birkenes et nytt stafetteventyr og håper på å kunne stille med kanskje tre lag.