Årsmøte 2021 avholdes den 7.2 2022

Postet av Birkenes IL - Orientering den 18. Jan 2022

Hei alle medlemmer,

Nå er det klart for årsoppgjør og dermed er et årsmøte i O-gruppa for året 2021 det neste som står på programmet.

Årsmøtet blir:

Mandag den 7.2.2022 kl. 19.00 på idrettshuset

Saker som ønskes tatt opp som årsmøtesak sendes til undertegnede innen 27.1 og vil behandles på et ekstra styremøte.

Foreløpige sakspapirer er distribuert på web her, papirene oppdateres hvis det er innkommende saker. Eventuelle åpenbare feil og mangler kan sendes direkte på epost til meg.


Koronasituasjonen:  

Det er så langt jeg har funnet ut satt begrensning på 200 personer i en innendørsforsamling såfremt vi har faste plasser. 

Jeg har bestilt salen nede slik at det skal være god plass, jeg henstiller alle også til å gi meg en melding om de ønsker å komme 


Det vil bli enkel servering etter normal standard!


Ha et riktig godt nyttår videre og vel møtt alle sammen!

På vegne av styret,

Mvh

Svein Roar 



0 Kommentar

Skolekart

Postet av Birkenes IL - Orientering den 13. Nov 2021

Hei, nå er skolekartene ferdige.

Vi i O-gruppa er veldig stolte over å få på plass dette tilbudet. 

Skoleorientering.no ble opprettet som et prosjekt i forbindelse med O-VM i gamle Østfold i 2019. Da ble alle klubbene i gamle Østfold invitert til å lage "skolekart" til hver skole i regionen. Dette ble en kjempesuksess og portalen ble utvidet til å gjelde alle fylker i hele Norge. 

Vår O-gruppe tok ansvar og satte i gang et prosjekt hvor våre yngre medlemmer skulle lære seg prosessen med å lage kart fra bunne av. Vi har fått støtte av Norges Orienteringsforbund til lisenser for karttegning og vi har igjennom Sparebank stiftelsen DNB sin støtte til NOF fått midler til å utarbeide kartet.

Det er Emil Nygård, Sigmund Javenes Flaa, Lars Birkenes, Erik Rugsland, Mathias Trondsen og Kristian Birkeland som har gjort denne jobben.

I bakhånd har de hatt kyndig veiledning av Espen Birkenes og Bjørn Stormoen. Vi håper dette gir mersmak og at O-gruppa får glede av deres erfaringer og kunnskap videre fremover.

Selve skolekartet vil når være tilgjengelig for alle som ønsker å benytte det via portalen. I første omgang så har vi informert skolene Birkeland skole, Valstrand skole og Engesland skole om prosjektet og hvilke muligheter som ligger i det.

Nå kan skolen tegne sine egne løyper eller andre aktiviteter i et enkelt tegneprogram som gir en "fullverdig " o- løype. Kartene kan enkelt skrives ut og benyttes i opplæring innen O-sporten.

Selve karten har en utvidet "karttegsoppsett" og en større målestokk enn ordinære O-kart, men dette skal være godt tilpasset de aldersgruppene på skolen.

Vi gleder oss stort og håper at dette vil kunne gi oss i løft innen rekruttering, samtidig vil O-gruppa gå i dialog med skolene om å gi dem den støtte de ønsker for at resultatet skal bli bra. Vi har også bestilt inn en de del opplæringsmateriell som skolene vil få gratis mot at vi støtter dem i opplæringen.

Vi vil også gjøre vårt elektroniske tidtaingsutstyr tilgjengelig for dem, slik at det også kan gi et ekstra supplement til O-kunnskapen.

Tusen takk til vår unge gutter for den jobben som dere har gjort, og vi ser veldig fremt il å se resultatene av det.

Mvh

Svein Roar, på vegne av styret


Du finner kartene her


0 Kommentar

Årsavslutning i O-gruppa

Postet av Birkenes IL - Orientering den 19. Okt 2021

Årsavslutning

 Nå er det snart slutt på årets sesong, så da er det på tide å sette en verdig strek for sesongen.

O-gruppa inviterer til årsavslutning:

Fredag 29.10 kl. 18.00 på Idrettshuset


Programmet blir litt som tidligere:

1) Vi oppsummerer årets sesong

2) Vi tar en enkel premiering

3) Vi ser frem mot neste sesong ( blir det NJD 2022?)

4) Vi får brynet konkurranseinstinktet litt

5) Vi tar den gode O-praten


Vi satser på Pizza ++ som beverting, og håper det vil falle i smak.

Det er veldig hyggelig om alle store og små, med foresatte vil ta turen. 

Spesielt de som jeg vet ligger i startgropa for en re-start på O-karrieren, alle er velkomne!


Så to PS:

1) vi mangler fremdeles en del kakebakere (spesielt glutenfritt), vaffelrørene og generelt bemanning.

2) husk å melde deg på årets siste sprintløp til søndag 24.10, innen lørdag kl.20. Helst i Eventor erlers til meg på sveinroar.jonsmyr@gmail.com, eller Messenger på face.

På vegne av styret,

Svein Roar



0 Kommentar

Gubben - kiosk

Postet av Birkenes IL - Orientering den 11. Okt 2021

Hei, kjære O-venner!

Nå er tiden på året kommet til at vi må forberede oss til et av årets store høydepunkter, Svalandsgubben!

Det kommer sikkert brått på om du skal delta eller bare se på, men dette er også en dugnad for O-gruppa, normalt den eneste vi har i løpet av året.

Litt spesielt er det at vi også hadde SG2021 som en dugnad, en gjennomføring som vi alle kjenner etterdønningene av, men som gav oss et historisk godt bidrag som vi må forvalte på en god måte, tallene kommer på årsavslutningen til O-gruppa den 29.10 kl. 18.00 på idrettshuset. Mer om det kommer!

Så tilbake til Gubben, for å kunne gjennomføre dette på en så god måte som mulig så trenger vi hjelp av mange personer. Jeg har allerede fått en del hjelp til forberedelsene på fredag og lørdag, men så kommer vi til selve dagen hvor man virkelig har behov for innsatsen til alle.

Kort fortalt så trenger jeg følgende til å forberede kaker/vaffelrøre:

4 * 8 l vaffelrøre (oppskriften på 1*8 l får dere av meg)

8 kaker, hvorav 2 må være Glutenfrie 

Til selve dagen må jeg ha hjelp til følgende:

1 person til vaffelsteking fra kl. 09.00 - ca.14.30 ( til røren er stekt opp, kan deles av to etter avtale)

2-3 personer fra kl. 09.00 -12.30 

2-4 personer fra kl. 11.00 - 15.00

1 person av de nevnte må også hjelpe til med forberedelser av salgsvarer på kjøkkenet.

På kjøkkenet er det kun to personer ( Svein Roar + 1) som har "adgang"

Så må man alle være med på opprydding, jo flere vi er jo raskere går det.

Det er ytterst viktig at vi får motiverte personer til å selge varene, det er der gevinsten ligger.

Jeg vil forberede så mye jeg kan på forhånd, og vi kommer til følge med på påmeldingene frem til den fristen vi må sette som deadline for varer/varelevering.

Ta og send meg ditt bidrag på på epost: sveinroar.jonsmyr@gmail.com eller på Messenger på Facebook.

Første bidragsfrist er: 19.10

Jeg er veldig takknemlig for at dere melder dere frivillig, og setter pris på å slippe å måtte "mase". Tenk gjerne utenfor boksen også, hvis dere skal løpe eller gjøre noe annet. Vi har mye flotte personer som har tatt i et tak opp igjennom årene.

Vi støtter selvfølgelig opp om de som skal løpe eller har fått andre oppgaver i idrettslaget, men da påhviler det også dere et spesielt ansvar for bidrag/bemanning, og at dere tar en prat med de andre hjemme eller noen der kjenner:-) som vil ta del i denne veldig morsomme aktiviteten.

Jeg gleder meg,

Mvh

Svein Roar



0 Kommentar

Høstsprinten 2021

Postet av Birkenes IL - Orientering den 26. Sep 2021

Høstsprinten 2021 - vi lager 4 flotte sprintløp fra klubbhuset. Løpene blir med Ekt og fullverdige poster, slik at vi får trent på alle fasene i et O-løp.

Jeg håper alle som har lyst til å være med på å forlenge sesongen kommer.

Hvis du ikke får meldt deg på i Eventor, så send meg en epost så legger jeg deg inn - har du brikke så husk brikkenr. Hvis ikke så tildeler jeg deg en før løpet.


Her er innbydelsen:

Birkenes IL inviterer til Høstsprintcup - Søndager fra 3.10 t.o.m 24.10

Samlingsplass: Klubbhuset i Birkenesparken (inne ved dårlig vær), parkering på samlingsplass. 

Start: Fristart mellom ca. 15.00 og 15.30 – Blir det for mørkt så start vi tidligere, vi er fleksible. 

Påmelding: Påmelding gjøres fortrinnsvis i Eventor innen lørdag kl. 20.00 – da er man garantert kart. 

På løpsdagen er tilgjengelig kart så langt det rekker☺ Påmeldingsavgift: 50 kr for løpere utenfor Birkenes IL, klubbene faktureres i etterkant. 

Kart/terreng: Birkenesparken 1:5 000, ekv. 2,5 m, utgitt 2015. Det er ca 20% skog og 80 % urbant terreng. IKKE bruk piggsko! Kartet er ikke oppdatert, men det gjør det litt ekstra spennende 

Klasser og løyper: D/H A/B/C kort ca. 1,8 - 2,2 km D/H A/B lang ca. 2,2 - 3.0 km N ca. 1,5 – 2 km 

Kvitteringsmetode: EMIT-systemet benyttes. Brikke kan lånes på samlingsplass 

Resultater: Lastes kun opp i Eventor 

Resultatene beregnes slik i H/D lang/kort: 

Damer: 35- og u/16 år anvendt tid, 15 s fratrekk for hvert år over det 

Herrer: 40- og u/16 år anvendt tid, 15 s fratrekk for hvert år over det 

Sammenlagtpoeng poeng beregnes med 25 poeng til vinner og 24 poeng til nr.2 og summeres for hvert løp (totalt 4) til en sammenlagtsum. 

Premiering: Ingen premiering – sammenlagtvinneren får heder og ære sammen med de andre deltagerne! 

Løpsleder/løypelegger: Svein Roar Jonsmyr, tel. 957 31771. e-post: sveinroar.jonsmyr@gmail.com


0 Kommentar

Levert av IdrettenOnline